dinsdag 19 oktober 2010

Naar Yangshuo


Het was een luxe reisdag vandaag. Met een midi-bus op weg. Wij en een jong koppel Chinezen. Halfweg overstappen op een AC-minibus. Met ons vier !

In Yangshuo worden we al opgewacht door Lulu, de zus van Wei (sympathieke verbale waterval uit Ping'an en onze 'chef-kok'). Lulu blijkt een even grote praatvaar te zijn als haar zus.

'Oh..you must be Anna;;;and you Tony...my husband shares the same name...'



....anekdote vanuit Ping'an

....Ik heb een gruwelijke schrik voor slangen. De gedachte alleen al !
Het serpentarium van de Zoo zal ik niet bezoeken.
Ooit spartelde een slang voor mijn voeten uit, toen ik door het maquis van een verlaten strand in Griekenland een slaapplaats opzocht.

Het was een marteling toen ik door een Zuid-Vietnamese markt 'moest'.

Ik liep (bijna) even hard als een 100 meter loper, toen een snoodaard mij in New Delhi achterna zat met een cobramand.


Toen ik dus gisterenavond zag dat een jongeman uit een propvolle kooi een slang 'uitviste' was ik dus direct op 'veilige' afstand.
Maar ik bleef gefascineerd toekijken. Autotherapie of zoiets.
Hij knipte de staart van de kronkelende slang en liet het donkere bloed druppel per druppel in een glas sterke drank druppen.

De afgeknipte staart bleef 'zenuwtrekkend' ronddwarrelen.
Later werd de slangenkop afgeknipt en werd het bloed verder opgevangen.

Toen de slang levensloos was; werd het vel overlangs opengeknipt en (ik vermoed sterk) het voortplantingsorgaan er uit gepeuterd en in stukjes in het glas bloed geknipt.

De slang kwam in een pot kokend water terecht en werd later 'gepeld'.
Merkwaardig genoeg had ik geen 'mede-lijden' met het monster gevoeld.

Maar mijn honger was definitief over. Brr.....


Op weg naar Yangshuo maakten we met een 'bambooboot' een mooie trip op de Li rivier(de bamboo is ondertussen vervangen door PVC-toestanden)..
Ietske té kort, maar toch langs indrukwekkende rotslandschappen. Een moment van onthaasting op het ritme van de rivier.
Yanshuo is één toeristisch over-aanbod. Eén verzameling resto's, bars, shops.. Kortom a touristic Heaven and Hell. Een auditieve kakofonische marteling. De decibels botsen tegen elkaar op. We komen pas uit enkele dagen complete 'berg-stilte.
Maar geen nood...wij passen ons aan en zullen selectief selecteren en genieten...
.Ondertussen proberen we een fietstocht te organiseren.  

Met een lokale gids door de rijstvelden bv. Lulu maakt zich tot onze verrassing vrij . We zullen door een non-touristic area fietsen en middagmalen bij haar mama !

aanvullende foto's via
http://picasaweb.google.com/tooncappelle/YangshuoGuangxiProvincieChina?feat=directlink

Geen opmerkingen:

Een reactie posten